tisdag 23 februari 2016

Tillämpad didaktik Nolaskolan

I måndags så jobbade vi med fasta förtecken och skalor i klassen för GeMu, förtecken repeterade vi medans skalor var ett nytt moment. Tills nästa lektionstilfälle så förbereder jag en gehörsbaserad lektion i teori. Jag tänkte mig att de skulle få lyssna och försöka känna igen olika intervall, ackordsfärgningar och identifiera tonika och dominant på givna låtar. Jag tänket även låta eleverna  prova att få sjunga efter en enkel notbild.

Min gitarrelev Marcus har jobbat med ackord, under lektionen så jobbade vi mycket med rytm där vi testade att kompa på olika taktslag. Vi testade olika kombinationer från 1å2å3å4å. Tanken var att Marcus skulle fokusera på att räkna takter. Till nästa lektionstilfälle så jobbar Marcus med "still got the blues" med Gary Moore. Låten får ett brett område både i form av ackordspel, låtens tema och solospel. förmodligen kommer vi att jobba med låten under mer än en vecka. Jag kommer att visa resultatet här sedan i form av videoinspelning. 

Ensembleklassen på eftermiddagen jobbar fortfarande med låtakrivning. Två grupper har kommit så långt att vi kunde testa låtarna i full ensemble, och vi försöka strukturera upp en form på låtarna. Vid senare skede så ska dessa låtar spelad i i studio, och slutligen så blir det en allmän konsert.

/Martin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar