fredag 22 januari 2016

Tillämpad didaktik i partnerskolor!

Som rubriken beskriver har studenterna som studerar Musik IV fått möjlighet att vara ute i några av Umeås skolor och undervisa en dag i veckan. Idag är första gången någonsin som Umeå universitet haft detta utbyte mellan studenter och partnerskolor för ett långsiktig kontinuerligt tillämpat didaktiskt arbete. Jessica Nordström är först ut och ska vara på Västangårdsskolan varje fredag terminen ut.

Tjohej! 

Jag har som sagt fått äran att vara på Västangårdsskolan här framöver med två klasser, 6:or och 9:or. Idag var min första dag, vilket inte innebar så mycket agerande för min del utan mest bara en chans att få bekanta mig med elever, lokaler, schema/upplägg osv. 

Just nu ska eleverna i 6:an avsluta ett moment om instrumentkunskap och idag fick de göra en liten diagnos inför nästa veckas prov. De skulle titta på bilder på instrument, benämna dem och sätta in dem i rätt "instrumentfamilj" (dvs. bläckblås, träblås osv.) Det tillkom även lyssningsexempel på dessa instrument och eleverna skulle skriva ned vilket instrument de trodde sig höra. 



Diagnos i instrumentkunskap. 

























9:ornas lektion var himla rolig! De hade blivit indelade i grupper och varje grupp skulle framföra sin egen a cappella-version av Janis Joplin's Mercedes Benz. Idag var det även uppspel av två veckors övande på detta. 

En grupp ur åk 9 sjunger Mercedes Benz
med tillhörande koreografi.


























Jag ser jättemycket fram emot allt som denna termin har att ge! Jag är Umeå Universitet och Västangårsskolan otroligt tacksam att redan nu få börja utforska på riktigt vad "att vara lärare" innebär! 


Trevlig helg! 
// Jessica Nordström, Musik IV 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar